پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024

5 راهکار برای احیای سلامت مو

سلامت مو مهم‌ترین قدم در زیبایی چهره و اعتماد به نفس هر شخصی است. ریزش مو وابسته به دلایلی مانند ژنتیک، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های قارچی پوست سر، استرس، بیماری‌های خودایمنی و کمبودهای تغذیه‌ای اتفاق می‌افتد.
می‌توانید به پزشک مراجعه کنید یا از درمان‌های خانگی برای احیا و رشد مجدد موهایتان استفاده کنید.

چند راهکار ساده اما موثر برای سلامت مو

ماساژ

ماساژ به بهبود جریان خون و سلامت پوست کمک شایانی می‌کند، مالش و کشش‌های پوست سر روی سلول‌های پاپیلای پوستی تاثیر گذاشته و فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند که موجب سلامت مو، رشد مجدد و ضخامت آن می‌شود.
اگر ریزش مو شما به دلیل استرس باشد، باید بدانید که ماساژ به کاهش تنش و استرس شما نیز کمک می‌کند.

پوست سر خود را با استفاده از انگشت نه ناخن، به صورت دایره ای حرکت داده و ماساژ دهید. برای اثر‌گذاری بهتر ماساژ می‌توانید از روغن‌ها و ماسک‌های مو که پوست سر را تحریک و تقویت می‌کنند استفاده کنید.

یک مطالعه علمی در سال 2019 نشان داد، ماساژ پوست سر روزانه به مدت 4 دقیقه برای مدت 24 هفته بهترین نتیجه را نشان خواهد داد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا مدت‌هاست برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد، از خواص بیشمار آن می‌شود به تقویت تسکین پوست سر، حالت‌دهی به موها، کاهش شوره سر و رفع انسداد فولیکول‌های مو توسط چربی اشاره کرد.

می‌توانید چند بار در هفته ژل آلوئه ورا خالص را به پوست سر و موهای خود بمالید و یا از شامپو و نرم کننده‌های حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب به نام اسید لوریک است که به داخل ساقه مو نفوذ کرده و کاهش پروتئین و ریزش مو را کاهش می‌دهد.

روغن نارگیل را وابسته به جنس موهایتان می‌توانید قبل یا بعد از شستن موها استفاده کنید. اگر موهای چربی دارید می‌توانید از شب قبل یا چند ساعت قبل از حمام آن‌را روی پوست سر و موها ماساژ داده و اجازه دهید استراحت کند.

اگر موهای شما خشک است، می‌توانید از روغن نارگیل به عنوان یک نرم‌کننده قوی که از شکستن و آسیب دیدن موها جلوگیری می‌کند استفاده کنید.

استفاده از نارگیل به غنی‌سازی میکروبیوم پوست سر و سلامت فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

سلامت مو
سلامت مو

روغن ماهی

مصرف اسیدهای چرب امگا به علت غنی بودن از مواد مغذی و پروتئین می‌تواند به روند بهبودی موهای شما کمک کند. مصرف مکمل امگا همراه با آنتی‎اکسیدان‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد سلول‌ها، کاهش ریزش مو و بهبود تراکم و قطر موها می‌شود.
قبل از مصرف این مکمل‌ها حتما با پزشک مشورت کنید.

آب پیاز

اگر بتوانید بوی آب پیاز را تحمل کنید متوجه میشوید که خواص آن ارزشش را دارد.

آب پیاز گردش خون را بهبود می‌بخشد، رشد مو را تقویت می‌کند و آلوپسی که یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به فولیکول‌های مو حمله کرده و باعث ریزش مو در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود را درمان می‌کند.

آب پیاز را گرفته و آن‌را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید.
بگذارید حداقل 15 دقیقه بماند، سپس با شامپو مناسب موهایتان شستشو دهید.

حرف آخر

اگر می‌خواهید موهایتان را بهبود ببخشید، به یاد داشته باشید که هر یک از درمان‌ها ممکن است چند ماه طول بکشند تا نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشند پس برنامه‌ای داشته باشید و در انجام آن ثابت قدم باشید.

مهم است که هر روز زمانی را برای سلامت موهای خود اختصاص دهید. تمام تلاش خود را برای حفظ یک سبک زندگی سالم با عادات، تغذیه و برنامه های مفید داشته باشید.

اگر این روش‌های طبیعی برای شما کارساز نبود، با پزشک خود در مورد داروها یا سایر روش‌ها صحبت کنید.

منبع: healthline

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

5 راهکار برای احیای سلامت مو سلامت مو مهم‌ترین قدم در زیبایی چهره و اعتماد به نفس هر شخصی است. ریزش مو وابسته به دلایلی مانند ژنتیک، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های قارچی پوست سر، استرس، بیماری‌های خودایمنی و کمبودهای تغذیه‌ای اتفاق می‌افتد.می‌توانید به پزشک مراجعه کنید یا از درمان‌های خانگی...