چهارشنبه, آوریل 24, 2024

درمان کک و مک

کک و مک چیست؟

کک و مک‌ها می‌توانند ژنتیکی باشند و می‌توانند آنقدر سبک باشند که تا زمانی که در معرض نور خورشید قرار نگیرید، متوجه وجود آن‌ها نشوید. کک و مک‌ها به علت تولید بیش از حد ملانین در پوست ایجاد می‌شوند و پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، روی صورت، دست‌ها یا قسمت بالایی بدن ممکن است آشکارتر شوند. اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید در شدت تولید آن نقش دارد. داشتن موهای قرمز یا بلوند یا پوست روشن نیز می‌تواند در ایجاد این لکه‌های پوستی نقش داشته باشد.

پیشگیری

جلوگیری از آشکارشدن یا بروز بیشتر کک و مک در مرحله اول با محافظت از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش است. حتی زمانی که خورشید نمی‌تابد، باید از کرم ضد آفتاب برای تمام قسمت‌های بدن که در معرض نور هستند استفاده شود. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر که در برابر آب هم مقاوم باشند همیشه باید 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده و هر 2 ساعت نیز تمدید شوند. اگر پوست روشنی دارید، یک کرم ضد آفتاب با SPF 50 یا بالاتر ممکن است به جلوگیری از ایجاد کک و مک کمک و از سرطان پوست نیز پیشگیری کند.

درمان

اگر کک و مک‌های شما قبلا ظاهر شده اند، محصولات بدون نسخه می‌توانند به کاهش ظاهر آنها کمک کنند. این محصولات شامل تونرهای AHA، اسید تری کلرواستیک، فنل و لایه بردارهای اسیدی است. تونرها و کرم‌ها به صورت موضعی و مستقیماً روی کک و مک‌هایی که می‌خواهید روشن شوند قرار می‌گیرند. آن‌ها برای کک و مک‌هایی که حتی بدون نور خورشید هم ظاهر می‌شوند مناسب هستند.

کک و مک‌هایی که به دلیل نور خورشید ظاهر شده اند را می‌توان با کرم رتینوئید درمان کرد. کرم رتینوئید یک لایه بردار شیمیایی است که به کاهش جذب آسیب اشعه ماوراء بنفش، به حداقل رسیدن ظاهر کک و مک‌ها، ترمیم و بازسازی لایه سطحی پوست و تولید سلول‌های پوستی جدید و سالم تر کمک کند. لایه برداری شیمیایی حتی می‌تواند برای درمان نواحی پیش سرطانی، کاهش ظاهر چین و چروک‌ها و درخشندگی پوست نیز استفاده شود.

کک و مک
کک و مک

لیزر درمانی

گزینه دیگر لیزر درمانی است که می‌تواند به روشن شدن یا از بین بردن کک و مک ها کمک شایانی می‌کند و توسط متخصص پوست انجام می‌شود. لیزر به آب لایه‌های داخلی پوست نفوذ می‌کند، پس از رسیدن به لایه میانی پوست، رنگدانه‌های قدیمی را برداشته و کلاژن‌سازی می‌کند. کلاژن جدید می‌تواند به معنای ترمیم شکل ظاهری پوست و حذف کامل کک و مک باشد.

پنج راه خانگی برای درمان

سرکه سیب دارای نوعی اسید به نام اسید مالیک است که به لایه برداری و روشن شدن سلول‌هایی که به دلیل تجمع ملانین تیره شده‌اند کمک می‌کند. استفاده از سرکه سیب یکی از راه‌های فوق‌العاده برای کاهش کک و مک است.

روش استفاده:

یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را خوب با هم مخلوط کنید و روی کک و مک‌ها بمالید.

بگذارید حدود 15 دقیقه بماند سپس آن را با آب ولرم بشویید.

برای رسیدن به بهترین نتیجه روزانه یکبار از آن استفاده کنید.

لیمو به علت داشتن ویتامین C بالا برای روشن کردن لکه‌ها و رنگ پوست تاثیر به سزایی دارد، زیرا تمام آلودگی‌های موجود در پوست را از بین برده و تولید ملانین را تنظیم می‌کند. بدیهی است که به علت کاهش رنگدانه‌های پوستی در روشن کردن کک و مک نیز بسیار موثر است.

روش استفاده:

آب یک لیموترش تازه را بگیرید و با کمک پنبه آن‌را روی کک و مک‌ها بمالید.

بگذارید حدود 15 دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید.

برای بهترین نتیجه این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

آلوئه‌ورا یکی از مواردی است که به سلامت پوست و مو کمک شایانی می‌کند پس حتما باید آن‌را در برنامه زیبایی خود داشته باشید. آلوئه‌ورا به دلیل محرک تولید متالوتیونین از آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری می‌کند. دفع این آسیب‌ها به طور خودکار تعداد کک و مک‌ها و بروز آنها را در آینده کاهش می‌دهد.

روش استفاده:

ژل آلوئه ورا تازه را جدا کنید و روی کک و مک‌ها بمالید، به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید.

پس از 10 دقیقه آن‌را بشویید.

برای دستیابی به بهترین نتیجه هر روز از آن استفاده کنید.

عسل یکی از ملایم‌ترین و در عین حال موثرترین عواملی است که تقریباً روی هر بیماری پوستی اثر درمانی قوی می‌گذارد. وجود ترکیباتی مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک در عسل فعالیت تولید ملانین در پوست را تنظیم می‌کنند که به کاهش کک و مک کمک شایانی می‌کند.

روش استفاده:

یک قاشق چایخوری عسل را با یک قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید.

خمیر به دست آمده را روی کک و مک‌ها ماساژ دهید.

بگذارید ۱۵ دقیقه روی پوست استراحت کند و سپس با آب ولرم بشویید.

برای بهترین نتیجه هفته‌ای دو بار از آن استفاده کنید.

ماست مانند لیمو، سرشار از مواد اسیدی است که به پاکسازی آلودگی‌های پوستی که به دلیل قرار گرفتن در معرض محیط‌های آلوده و فعالیت‌های روزانه روی پوست تجمع پیدا می‌کنند، کمک می‌کند.
ماست یک منبع غنی از اسید لاکتیک است که برای درمان پرپیگمانتاسیون و در نتیجه کاهش ظاهر کک و مک شناخته می‌شود.

روش استفاده:

ماست را به آرامی 15 دقیقه روی کک و مک‌ها ماساژ دهید.

سپس با آب ولرم بشویید.

برای بهترین نتیجه این کار را روزانه انجام دهید.

سخن پایانی

کک و مک به ندرت یک مشکل جدی است، زیرا معمولا با گذشت زمان محو می‌شوند یا در فصل زمستان از بین می‌روند و در تابستان دوباره ظاهر می‌شوند.

در هر صورت، باید از پوست خود در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید محافظت کنید و در صورت مشاهده هرگونه تغییر یا نگرانی در مورد ظاهر آن، به پزشک متخصص مراجعه کنید و یا از درمان‌های خانگی استفاده کنید.

اما همیشه این را به خاطر داشته باشید که رفع مشکلات پوستی به صبر و شکیبایی و تداوم روند درمان نیاز دارند.

منبع bebeautiful

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

درمان کک و مک کک و مک چیست؟ کک و مک‌ها می‌توانند ژنتیکی باشند و می‌توانند آنقدر سبک باشند که تا زمانی که در معرض نور خورشید قرار نگیرید، متوجه وجود آن‌ها نشوید. کک و مک‌ها به علت تولید بیش از حد ملانین در پوست ایجاد می‌شوند و پس...