پنج‌شنبه, آوریل 18, 2024

9 نکته طلایی برای سلامت مو

9 روش آسان برای سلامت مو ها

لطافت و سلامت مو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری است که تاثیر به سزایی در زیبایی دارد. دلایل بسیاری از جمله افزایش سن، عادات نامناسب سبک زندگی، یا تکنیک‌های ضعیف مراقبت از مو می‌توانند به فولیکول‌های ظریف موهای شما آسیب برسانند.
همچنین گذشت زمان، باعث پاک شدن روغن و چربی‌ طبیعی از موهای شما و خشکی آنها می‌شود.

سلامت مو
سلامت مو

1)جنس مو‌های خود را بشناسید.

اولین راه برای کمک به سلامت مو شناخت نوع جنس آن است. هر شخصی وابسته به مدل مو خود روش مراقبت و درمان متفاوتی دارد. هر جنس مو واکنش متفاوتی نسبت به محصولات نشان می‌دهد و نیازهای خاص خود را دارد.
انواع موها عبارتند از:
چرب
خشک و شکننده
معمولی
نازک یا ضخیم
حالت دار، فر و یا لخت

2)در شستشو مو زیاده روی نکنید.

بسیاری از مردم بر این باورند که باید موهای خود را به صورت روزانه بشویند، اما وابسته به نوع موهایتان آنها را یک روز در میان یا فقط چند بار در هفته بشویید. شستشو بیش از حد چربی‌های مفید مو را از بین برده و آن‌ها را آسیب پذیر می‌کند پس در صورت لزوم موهای خود را بشویید نه از روی عادت.

• اگر موهای خشکی دارید، هر سه روز آن‌ها را بشویید.
• اگر موهای شما بیشتر مستعد چربی است، سعی کنید آن را یک روز در میان بشویید، اما اگر بعد از یک روز واقعاً چرب به نظر می‌رسد، می‌توانید هر روز آن را بشویید.
• اگر موهای معمولی دارید (نه فوق العاده خشک و نه فوق العاده چرب) باید موهای خود را یک روز در میان یا هر 3 روز یکبار بشویید.

3)موهای خود را با آب داغ نشویید.

آب داغ روغن‌های مفید موهایتان که به عنوان یک حالت دهنده طبیعی عمل می‌کنند را از بین برده و به ساقه موها آسیب جدی می‌رساند. از آب ولرم برای درخشندگی بیشتر و جلوگیری از کدر شدن موها استفاده کنید.

4) موهای خیس را شانه نزنید.

موهای خیس در اوج سستی ریشه هستند. سعی کنید در این مرحله از شانه استفاده نکنید، با این حال شانه کردن موهای خیس به خاطر جلوگیری از گره خوردن بسیار وسوسه برانگیز است، پس بهترین راه استفاده از شانه های دانه درشت به جای برس‌هایی است که لا به لای گره‌های مو گیر کرده و با کشیدن مو ریشه‌ها را ضعیف می‌کنند.
حتما موها را به آرامی و از پایین شروع به شانه زدن کنید.

5) موهایتان را در هوا آزاد خشک کنید.

موهایتان را به حال خود رها کنید و اجازه دهید در هوا آزد خشک شوند.
سشوار یک راه سریع برای خشک کردن موها است، اما حرارت شدید سشوار و اتو موهای حالت دهنده به فولیکول‌های مو آسیب می‌زنند، منجر به خشکی شدید مو شده و به سلامت مو صدمه جدی وارد می‌کنند. اما اگر نیاز به سشوار داشتید، از دما خنک آن کمک بگیرید.

6) موهای خود را مرتباً کوتاه کنید.

یکی از کارهایی که ظاهر موها را زیبا، مرتب و سالم نشان می‌دهد نوک گیری و کوتاه کردن آن است. نوک موها را از شکافته شدن و مو خوره نجات می‌دهد و تاثیر چشم گیری در رشد موهای سالم دارد.
سعی کنید حداقل هر3 ماه موهای خود را کوتاه کنید و اگر موهای خشک مستعد به مو خوره دارید هر 6 هفته این کار را تکرار کنید.

7) از موهای خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

آفتاب همانطور که به پوست شما آسیب می‌رساند می‌تواند موهایتان را هم خشک کند، به خصوص اگر موهای شما رنگ شده باشد، بنابراین اگر برای مدت طولانی بیرون هستید، موهای خود را بپوشانید یا از اسپری مو با محافظ SPF استفاده کنید.

8) تغذیه سالم و مقوی داشته باشید.

برای داشتن موهایی سالم، باید بدنی سالم داشته باشید، که به معنای تغذیه صحیح و دریافت مواد مغذی مناسب است. برخی از مواد مغذی برای بهبود موهای شما عبارتند از:
• اسیدهای چرب ضروری: روغن بذر کتان، سالمون، ماهی تن، گردو و بادام
• ویتامین :B6 موز، سیب زمینی و اسفناج
• پروتئین: ماهی، مرغ، تخم مرغ و محصولات سویا
• اسید فولیک: میوه‌ها و سبزیجات تازه، به ویژه مرکبات و گوجه فرنگی و همچنین غلات کامل، لوبیا و عدس
• استرس و استعمال دخانیات نیز می‌تواند به موهای شما آسیب برساند و موهای شما را کدر و مستعد شکستن کند، بنابراین در صورت امکان از این موارد اجتناب کنید.

9)موهای خود را محکم نبندید.

مراقب باشید که موهایتان را خیلی سفت نبندید، ممکن است باعث آسیب و شکستگی شود. بستن این مدل مو اشکالی ندارد اما این کار را دائما تکرار نکنید و همیشه موهایتان را در شب آزاد بگذارید.

محصولات مراقبت مو
محصولات مراقبت مو

استفاده درست از محصولات مو

• استفاده بیش از حد از رنگ ها کنار بگذارید. رنگ مو دارای مواد شیمیایی مضری است که موجب صدمات زیادی به مو می‌شود، اگر به دفعات تکرار شود، ترمیم این آسیب تقریبا غیرممکن است.
اگر مجبور به رنگ کردن هستید، نهایتا 3 درجه از رنگ مو طبیعی خود فاصله بگیرید واین کار را به ندرت انجام دهید.

• محصولات مو بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای بهبود کیفیت موهای خود خریداری کنید، اما بهترین انتخاب مواد طبیعی مانند:

• روغن زیتون: روغن زیتون گرم به مرطوب کردن موهای خشک کمک می‌کند. آن را روی موهای خود بمالید و بگذارید 45 دقیقه بماند و سپس بشویید.

• چای: چای دم کرده می‌تواند رنگ طبیعی موهایتان را تقویت کند و به آنها جان دوباره ببخشد. پس از شستشوی در حمام، موهای خود را با چایی متناسب با رنگ طبیعی خود (چای سیاه برای مو تیره، چای بابونه برای مو بور) آب کشی کنید.

• روغن نارگیل: این روغن به عنوان یک حالت دهنده طبیعی و تقویت کننده قوی عمل می‌کند. روغن نارگیل گرم شده را به موهایتان بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند سپس بشویید.

• عسل: عسل یک مرطوب کننده طبیعی است، می‌تواند به تقویت فولیکول‌های مو کمک کند. مقدار مساوی از عسل و شامپو را با هم مخلوط کرده و شستشو دهید.

• شامپوی مناسب را انتخاب کنید: شامپوها در تنوع بالا برای درمان انواع مو ساخته می‌شوند،بیشتر روی انتخاب یک شامپو مناسب برای جنس موی خود تمرکز کنید. (شامپویی برای موهای آسیب دیده خشک یا موهای چرب)

• نرم کننده: در انتخاب نرم کننده مناسب نیز دقت کنید. اگر موهای خشکی دارید، ممکن است به یک نرم کننده آبرسان نیاز داشته باشید یا اگر موهای چرب دارید، ممکن است یک نرم کننده سبک کافی باشد.

• سرم یا اسپری حرارتی یک نیاز اساسی است: قبل از استفاده از ابزارهای حرارتی، از سرم یا اسپری مخصوص استفاده کنید، کمک چشم گیری به سلامت مو وجلوگیری از عوارض حرارت بالا می‌کنند.

در نهایت فراموش نکنید موهای ظریف و زیبا شما به توجه و مراقب بسیار احتیاج دارند.

منابع: wikihow

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

9 نکته طلایی برای سلامت مو 9 روش آسان برای سلامت مو ها لطافت و سلامت مو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری است که تاثیر به سزایی در زیبایی دارد. دلایل بسیاری از جمله افزایش سن، عادات نامناسب سبک زندگی، یا تکنیک‌های ضعیف مراقبت از مو می‌توانند به فولیکول‌های ظریف موهای...