جمعه, مارس 29, 2024

8 راه ساده برای مراقبت از ناخن ها

چگونه ناخن های سالم داشته باشیم؟

مراقبت از ناخن‌ها نوعی خود مراقبتی است. بهترین راه برای داشتن ناخن‌های قوی‌تر، سالم‌تر و بلند‌تر بیشتر از طریق عادات خوب سبک روزمره زندگی است، نه ابزار‌های مراقبتی ناخن گران قیمت. ناخن‌های سالم نیاز به رسیدگی مداوم و زمان دارند.

راه های مراقبت از ناخن

1)ناخن‌های خود را مرطوب کنید

مرطوب کردن یک راز شناخته شده برای داشتن پوست سالم است، اما اغلب در مراقبت از ناخن نادیده گرفته می‌شود. ناخن‌های خشک و شکننده می‌توانند نتیجه عوامل زیادی باشند، بنابراین رطوبت رسانی مناسب را اساس روال مراقبت از ناخن خود در نظر بگیرید.
از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده که خاصیت تقویت و مراقبت ناخن را دارند کمک بگیرید، اما بدانید استفاده از مرطوب‌کننده اول راه حل است.

2)کوتیکول‌های ناخن خود را به حال خود رها کنید

به گفته دکتر دانا استرن، متخصص پوست و متخصص ناخن، در واقع کوتیکول «مهر محافظ طبیعی ناخن» است. بهم ریختن کوتیکول‌ها می‌تواند به مراتب بیشتر از فایده، ضرر داشته باشد کوتیکول آسیب پذیر می‌تواند ناخن‌ها را آسیب پذیرتر و در معرض خطر عفونت قرار دهد.

دکتر میشل گرین، متخصص پوست و زیبایی می‌گوید: وقتی کوتیکول‌های شما خشک یا زخمی می‌شود، می‌تواند به ناخن آسیب برساند و بر روی رشد ناخن‌های شما تأثیر بگذارد. او توصیه می‌کند که کوتیکول‌ها را با کرم یا روغن کوتیکول مرطوب کنید تا به محافظت و تقویت ناخن‌های شما کمک کند.
پس سعی نکنید از شر کوتیکول‌های ناخن خود خلاص شوید.

3)از تماس با آب خود داری کنید

به روش‌هایی که می‌توانید زمان تماس ناخن‌هایتان را با آب کاهش دهید توجه کنید زیرا تماس بیش از حد با آب می‌تواند ساختار ناخن‌ها را ضعیف کند، پس پوشیدن دستکش هنگام شستن ظروف یا سایر کارهایی که با رطوبت و آب هستند را فراموش نکنید.

آیا می‌دانید ناخن‌ها بعد از یک حمام طولانی چقدر نرم و شکننده می‌شوند؟
قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب می‌تواند فشار قابل ‌توجهی بر سلول‌های ظریف ناخن وارد کند که می‌تواند منجر به شکنندگی، لایه‌برداری و شکستگی شود.
به همین دلیل است که خیس کردن ناخن‌ها قبل از مانیکور به شدت مضر است. به گفته دکتر گرین این عمل نه تنها ناخن‌های شما را در برابر عفونت آسیب‌پذیرتر می‌کند، بلکه اجازه نمی‌دهد لاک ناخن ماندگاری بیشتری داشته باشد.

مراقبت از ناخن
مراقبت از ناخن

4)با ناخن‌های خود با ملایمت رفتار کنید

به گفته سوزان سی تیلور، پزشک متخصص پوست، بهترین راه، مراقبت ملایم از ناخن است. از رفتار‌های خشن، کندن ناخن و پوست کنار ناخن و تمیز کردن زیر ناخن با اجسام تیز دوری کنید. همچنین از ناخن‌ها به عنوان ابزار مقاوم برای باز کردن اجسام استفاده نکنید.

دکتر سی تیلور می‌گوید: گاهی اوقات مردم انتهای نوک‌ دار سوهان ناخن را می‌گیرند و زیر ناخن‌های خود را فرو می‌کنند تا کثیفی آن خارج شود، این کار می‌تواند صفحه ناخن را از بستر زیرین جدا کند و سپس می‌توانید یک عفونت قارچی باکتریایی ایجاد کنید.
همچنین وقتی از لاک های اکریلیک استفاده میکنید، هنگام پاک کردن آن سطح ناخن را خراشیده و آن را به شدت ضعیف می‌کنید.

5)با ناخن‌هایتان مانند موهایتان رفتار کنید

مو و ناخن هردو از پروتئین‌های کراتین تشکیل شده پس منطقی است بسیاری از روش‌های مراقبت آن‌ها شبیه هم باشند.
دکتر استرن می‌گوید: پاک کردن مکرر لاک، ژل‌ها و اکریلیک‌ها همان کاری را که رنگ‌ها، مواد شیمیایی و استفاده از حرارت با موها میکند، برای ناخن‌ها انجام می‌دهند بنابر این هم موها و هم ناخن‌ها براثر رفتار نامناسب ممکن است دچار کم آبی و شکنندگی بشوند.
دکتر گرین می‌گوید:همان‌طور که موهایتان را با یک نرم‌کننده‌ غنی یا مرطوب‌کننده حالت می‌دهید، کوتیکول‌هایتان را هم تقویت کنید تا ناخن‌های سالم و در حال رشد داشته باشید.

6)مراقب آب و هوا باشید

زمستان می‌تواند زمان سختی برای پوست، مو و ناخن باشد. نه تنها هوای سرد و خشک باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود، بلکه دکتر استرن می‌گوید: نوسانات شدید دما از بیرون رفتن به داخل خانه می‌تواند باعث انقباض و انبساط مکرر سلول‌های ناخن شود که در نتیجه بین سلول‌ها ضعیف شده و منجر به شکستگی و آسیب پذیری بیشتر شود.
فراموش نکنید همیشه در زمستان دستکش بپوشید و پوست دست و ناخن‌هایتان را مرطوب نگه دارید.

7)در محصولات خود تجدید نظر کنید

سوهان ناخن: از سوهان‌های ناخن شیشه ای یا کریستالی استفاده کنید که کمترین آسیب را وارد می‌کنند و باعث شکافتن و کنده شدن ناخن نمی‌شوند.


پاک کننده لاک ناخن: در بهترین حالت، از پاک کردن لاک ناخن به طور کلی اجتناب کنید، همچنین بهتر است از پاک کننده‌های غیر استون که حاوی روغن‌ها و مواد آبرسان هستند استفاده کنید.


برس ناخن: از فرو کردن اشیای تیز زیر ناخن‌هایتان دوری کنید. می‌توانید از یک برس ناخن ملایم برای تمیز کردن کثیفی زیر ناخن‌ها استفاده کنید، یا برای جایگزینی از یک مسواک اضافی کمک بگیرید.


محصولات رشد ناخن: بسیاری از محصولات به اصطلاح درمان ناخن یا رشد ناخن موجود در بازار در واقع لاک‌های شفاف ناخن با افزودنی‌های بازاریابی هستند که اعتبار علمی ندارند، اما می‌توانید از روغن‌های تقویت کننده برای درمان استفاده کنید.

8)برای رشد سالم ناخن‌هایتان صبور باشید

تمرکز اولیه باید روی چگونگی تقویت و درمان ناخن‌ها باشد، نه رشد سریع آن‌ها.
مثلا اگر به جویدن ناخن‌های خود عادت دارید باید بدانید که باعث ضعیف و سست شدن ناخن‌هایتان و ورود باکتری‌ها و قارچ‌ها به ترک‌های کوچک و زخم‌های روی ناخن می‌شوند، همچنین برخی عفونت‌های ناخن به راحتی و برخی دیگر مثل قارچ ناخن به سختی درمان می‌شود.
پس عادات سالم به علاوه صبر بهترین نتیجه را می‌دهند.

ترمیم و کاشت ناخن

با توجه به اینکه امروزه ترمیم و کاشت برای زیبا سازی ناخن یک روش پرطرفدار است، باید بدانید اگر به صورت اصولی انجام نشود می‌تواند آسیب‌های فراوانی به ناخن‌هایتان برساند. پس حتما قبل از انجام خدمات زیبایی ناخن، سالن و آرایشگر مدنظرتان را از لحاظ رعایت بهداشت و تکنیک های اصولی بررسی کنید.

در نهایت، رسیدگی به ظاهر و زیبایی همیشه باعث افزایش و بالا بردن اعتماد به نفس می‌شود. می‌توانید با انجام ساده‌ترین کارها به بهترین روش بیشترین تاثیر را بگذارید. خوب است که به جزئی‌ترین چیزها مانند ناخن‌هایتان رسیدگی کنید و آن را مهم بدانید.

منابع: realsimple

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

8 راه ساده برای مراقبت از ناخن ها چگونه ناخن های سالم داشته باشیم؟ مراقبت از ناخن‌ها نوعی خود مراقبتی است. بهترین راه برای داشتن ناخن‌های قوی‌تر، سالم‌تر و بلند‌تر بیشتر از طریق عادات خوب سبک روزمره زندگی است، نه ابزار‌های مراقبتی ناخن گران قیمت. ناخن‌های سالم نیاز به رسیدگی مداوم و زمان...