پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024

لیزر درمانی پوست مفید یا مضر؟

لیزر درمانی، یکی از راه‌های زیبایی‌ست که کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد. می‌تواند در بهبود کاهش لکه‌های تیره، زخم‌ها، ترک‌های پوستی و از بین بردن موهای زائد به شما کمک کند. برخلاف اثرگذاری سطحی کرم‌ها یا لوسیون‌ها، می‌توانید مطمئن باشید که بعد از چند جلسه لیزر، نتیجه فوق العاده‌ای را خواهید دید.

برای داشتن پوستی سالم‌تر و زیباتر راه‌های زیادی وجود دارد، اما برای انتخاب لیزر درک نکات مثبت و منفی، و نوع مشکل پوستی به شما در تصمیم گیری کمک بیشتری خواهد کرد. البته پیشنهاد ما یک جلسه مشاوره با یک متخصص پوست است.

مزایای لیزر درمانی

نتایج بلند مدت

لیزر درمانی پوست را چه برای رفع موهای زائد و چه بهبود مشکلات پوستی استفاده کنید، باید بدانید که نتایج آن کاملا دائمی نیست اما برای بلند مدت اثر خود را حفظ می‌کند و تا چند سال باقی می‌ماند، همچنین بیشترین اثرگذاری را دارد.

مثلا لیزر موهای زائد باعث از بین رفتن تمام موها نمی‌شود اما رشد و تراکم مو را به شدت کاهش می‌دهد.

لیزر درمانی
لیزر درمانی

تنوع خدماتی فراوان

یکی از بهترین قابلیت‌های لیزر، خدمات فراوان آن برای بهبود پوست اکثرا نقاط بدن است. علت این تنوع این است که لیزر نمی‌تواند صد در صد مشکلات پوستی را رفع کند. در ادامه به چند نوع لیزر اشاره خواهیم کرد:

لیزرهای CO2 برای درمان اسکار، زگیل، چین و چروک و سایر عیوب پوستی عمیق‌تر استفاده می‌شوند.

لیزرهای اربیوم برای بازسازی کلاژن استفاده می‌شوند که به درمان خطوط ریز، چین و چروک، شلی پوست و لکه‌های پیری کمک می‌کنند.

لیزرهای رنگی پالسی پوست را گرم کرده و رنگدانه‌ها را برای کاهش قرمزی، هایپرپیگمانتاسیون، مویرگ‌های شکسته و روزاسه جذب می‌کنند.

لیزرهای فرکشنال انرژی لیزر را به هزاران پرتو کوچک تبدیل می‌کنند تا فقط همان ناحیه از پوست را که نیاز دارد درمان کنند و برای رفع تعدادی از لک‌های مرتبط با افزایش سن استفاده می‌شود.

راه حلی ایمن و موثر

علیرغم تمام چیزهایی که درباره اثرات مضر اشعه لیزر شنیده‌اید، لیزر درمانی یک روش ایمن و موثر است زیرا فقط سطح رویی پوست را هدف می‌گیرد و به لایه‌های عمقی پوست نفوذ نمی‌کند همچنین با سال‌ها تحقیق در مورد ایمنی و اثربخشی مورد تایید FDA هستند. قطعا یک فرد بی‌تجربه پشت لیزر می‌تواند پوست شما را خراب کند اما اگر پیش یک متخصص بروید می‌توانید با خیال راحت از روند لیزر تراپی خود لذت ببرید.

لیزر
لیزر

معایب لیزر درمانی

هزینه بالا

لیزر درمانی به دلیل نیاز به متخصصان مجرب، تجهیزات گران و چندین جلسه مراجعه، یک روش پر هزینه حساب می‌شود.
رفتن به یک مرکز ارزان قیمت عواقب خود را مانند نتایج کمتر، شدت گرفتن مشکل یا بیماری، ایمنی و پاکیزگی کمتر و یا آسیب دائمی به پوست شما می‌شود.

دوره درمان طولانی مدت

همانطور که شکل گیری عیوب یا بیماری پوستی زمان بر هستند، درمان آن‌ها نیز نیازمند زمان و صبوری‌ست پس از لیزر توقع اثر بخشی یک شبه نداشته باشید.

قطعا رسیدن به نتیجه مطلوب به چند جلسه لیزر و مراقبت‌های بعد درمان نیاز دارد اما خوشبختانه هر جلسه زمان کوتاهی از شما می‌گیرد.

نتیجه روی هر فرد متفاوت است

لیزرها معمولا با هدف قرار دادن رنگدانه‌های پوستی، مشکل را درمان می‌کنند. از این جهت تاثیرگذاری متفاوتی روی پوست‌های روشن‌تر یا تیره‌تر دارند که عوامل دیگری مانند سایر بیماری‌های زمینه‌ای و یا مصرف بعضی داروها نیز در این پروسه نقش دارند.

برای همین بهترین راه گرفتن مشاوره پیش از لیزر است.

تداخلات دارویی

بعضی از داروها یا شرایط در میزان واکنش پوست به لیزر اثر گذارند پس همیشه سابقه پزشکی و داروهای مصرفی خود را با اپراتور لیزر درمان بگذارید.

مثلا اگر مستعد تبخال یا تاول‌های تب هستید، لیزر درمانی ممکن است باعث ایجاد جوش شود.
داروهای ضد آکنه که حاوی ایزوترتینوئین هستند (یعنی آکوتان) می‌توانند منجر به تاثیر کمتر یا ایجاد اسکار در اثر بازسازی لیزر شوند.
بعضی داروهای بدون نسخه مانند آسپرین نیز می‌توانند خطر خونریزی بعد از عمل با لیزر را افزایش دهند.

برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت بر ایمنی و اثر گذاری لیزر نقش اساسی‌ای خواهند گذاشت.

همچنین باید حداقل 2 هفته قبل و بعد از لیزر درمانی سیگار را ترک کنید تا از، عوارض ناشی از لیزر جلوگیری کنید و به بهترین نتیجه دلخواه خود برسید.

منبع:

americanboardcosmeticsurgery
theurbanyou

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

لیزر درمانی پوست مفید یا مضر؟ لیزر درمانی، یکی از راه‌های زیبایی‌ست که کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد. می‌تواند در بهبود کاهش لکه‌های تیره، زخم‌ها، ترک‌های پوستی و از بین بردن موهای زائد به شما کمک کند. برخلاف اثرگذاری سطحی کرم‌ها یا لوسیون‌ها، می‌توانید مطمئن باشید که بعد از چند جلسه...