شنبه, آوریل 20, 2024

فواید و خطرات مهم ضد تعریق و دئودورانت ها

دئودورانت و ضد تعریق دو محصول پرکاربرد برای آقایان و خانم‌هاست. عرق کردن یک عمل کاملا طبیعی و مفید برای بدن است با این حال افراد زیادی هر روز برای نظافت و رهایی از بوی ناخوشایند آن از این محصولات استفاده می‌کنند، اما تفاوت آن‌ها چیست؟

دئودورانت ها جزو محصولات بهداشتی وعطری هستند و بو تعریق را کاهش می‌دهند اما ضد تعریق ها شامل محصولات دارویی و درمانی هستند، خواص ضد میکروبی دارند که تعداد باکتری های تولید کننده بو و تعریق شما را کاهش می‌دهند.

فواید دئودورانت و ضد تعریق

فواید دئودورانت

دئودرانت‌ها به رفع بو ناخوشایند و زننده عرق کمک می‌کنند و وابسته به رایحه‌شان، بوی خوشی به بدن شما می‌دهند اما موقتی هستند و نیاز به استفاده مجدد برای اثر بخشی بهتر محصول دارند.
می‌توانید به دفعات طی روز و حین فعالیت‌های مختلف از آن استفاده کنید. دئودرانت‌ها بین ورزشکاران بسیار محبوب هستند.

فواید ضد تعریق

ضد تعریق یک مزیت فوق العاده در نحوه عملکرد نسبت به دئودورانت دارد. آن‌ها غدد عرق را مسدود می‌کنند در نتیجه از خروج عرق و بو نامطلوب آن جلوگیری می‌کنند و بوی بدن را با رایحه‌های خود کاهش می‌دهند. همچنین نمک‌های آلومینیوم ماده فعالی در ضدتعریق‌ها هستند که باعث کاهش تعریق می‌شوند.
حمام کردن ضد تعریق را از بدن پاک می‌کند وبه غدد توانایی آزاد کردن عرق و دفع آن از بدن را می‌دهد.

ضد تعریق
ضد تعریق

خطرات دئودورانت و ضد تعریق

استفاده از دئودورانت یا ضد تعریق با رایحه اضافه شده شما را در معرض خطر ابتلا به درماتیت تماسی آلرژیک (ACD) قرار می‌دهد. یک مطالعه نشان داد که دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها در صدر فهرست محصولات آرایشی قرار دارند که باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی می‌‌شوند.

با این حال هم ضد تعریق‌ها و هم دئودورانت‌ها به عنوان محصولات ایمن برای استفاده روزمره، بدون خطر و عوارض جانبی مضر تایید شده‌اند. موسسه ملی سرطان بیانیه‌ای منتشر کردند مبنی بر اینکه دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان نمی‌شوند.

پس این به معنی ناسالم بودن واستفاده نکردن از آن‌ها نیست بلکه به ترکیبات آنها بستگی دارد پس هنگام خرید حتما برچسب روی محصول را مطالعه کنید.

تریکلوزان

این ماده شیمیایی ضد باکتری در ضد تعریق‌ها و دئودورانت‌ها برای از بین بردن میکروب‌های روی پوست شما که باعث ایجاد بو می‌شوند استفاده می‌شود. اما فعالیت غدد درون ریز را مختل می‌کند که در عملکرد هورمون‌های شما اختلال ایجاد می‌کند.
تریکلوزان با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه نیز مرتبط است.

فتالات ها

این‌ها در تمام محصولات آرایشی و مراقبت از پوست، از جمله دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها هستند. این یک ماده شیمیایی است که به سایر مواد قدرت انعطاف پذیری و به عطرها خاصیت ماندگاری می‌دهد.
فتالات‌ها نگران کننده هستند زیرا سیستم غدد درون ریز را به خصوص در مردان مختل می‌کنند و منجر به بلوغ زود رس در زنان می‌شوند که خطر ابتلا به سرطان سینه را در آنها افزایش می‌دهد.

پارابن

این مواد نگهدارنده به ضد تعریق و دئودورانت شما کمک می‌کنند برای مدت طولانی تری دوام داشته باشند. پوست شما به راحتی پارابن‌ها را جذب می‌کند، آن‌ها روی هورمون استروژن تاثیر می‌گذارند. پارابن زیاد خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

دی اتانول آمین

به عنوان DEA روی برچسب‌ها ذکر می‌شود و یک محصول سرطان زا در نظر گرفته شده. بنابراین برچسب محصولات را با دقت بخوانید.

بوتان و ایزوبوتان

این‌ها گازهایی هستند که به اسپری شدن مواد از قوطی‌هایشان کمک می‌کنند. قبل از خرید حتما برچسب محصول را بخوانید که فاقد این گازها باشد یا یک دئودورانت غیراسپری ای انتخاب کنید.

آلومینیوم

این فلز بیشتر برای بستن مجاری عرق و جلوگیری از خروج عرق از غدد استفاده می‌شود. با این حال، آلومینیوم احتمال جهش ژن‌ها را در سطح سلولی و خطر ابتلا به تومور را افزایش می‌دهد.

چگونه در تمام روز بوی خوبی داشته باشیم

منبع:
webmd.com

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

فواید و خطرات مهم ضد تعریق و دئودورانت ها دئودورانت و ضد تعریق دو محصول پرکاربرد برای آقایان و خانم‌هاست. عرق کردن یک عمل کاملا طبیعی و مفید برای بدن است با این حال افراد زیادی هر روز برای نظافت و رهایی از بوی ناخوشایند آن از این محصولات استفاده می‌کنند، اما تفاوت...