جمعه, آوریل 19, 2024

5 قدم تا پوستی روشن و درخشنده

چگونه پوست روشن‌تر و زیباتری داشته باشیم؟

لکه‌های تیره، کک و مک، اسکار آکنه و رنگ ناهموار پوست برخی از مشکلات و موانع برای داشتن پوستی شفاف‌تر و روشن‌تر هستند. دو روش کلی برای از بین بردن تیرگی پوست وجود دارد:

روشن کردن پوست

فرآیندی که با استفاده از محصولات مهار کننده تولید ملانین یا روشن کننده به رفع لکه‌های آکنه و اسکار، لکه‌های ناشی از پیری پوست و آفتاب کمک می‌کنند و رنگ پوست را به تدریج یکدست‌تر و روشن‌تر می‌کنند. این تغییر معمولا تدریجی است و در دوره طولانی‌تری اتفاق می‌افتد.

سفید کردن پوست

سفید کردن پوست روشی سریع‌تر در عین حال تهاجمی‌تر نسبت به روشن کردن پوست است که با تغییر کلی رنگ پوست شما، به پوستی روشن‌تر همراه است.
در این روش از، کرم‌های حاوی مواد سفیدکننده مانند هیدروکینون و جیوه برای مهار تولید ملانین استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این مواد برای پوست سمی هستند و برای سلامتی عوارضی ایجاد می‌کنند، سفید شدن پوست مضر تر از روشن کردن آن است.

توصیه ما

با اینکه روش سفید کردن پوست در مدت زمان کوتاه‌تری اثر می‌کند، باتوجه به عوارض پوستی و پیامدهای آن توصیه نمی‌شود. درعوض ما، استفاده از روش روشن کردن پوست را، به عنوان روشی ایمن‌تر و بدون عوارض جانبی نامطلوب به شما توصیه می‌کنیم.

پوست روشن
پوست روشن

چه چیزی باعث تیره شدن پوست شما می‌شود؟

تجمع ملانین عامل اصلی مشکلات رنگدانه پوست است. مثلا علت بروز لکه‌های خورشیدی و ملاسما تجمع بیش از حد ملانین در ناحیه درم پوستی است. هیپرپیگمانتاسیون بعد از ملتهب شدن پوست، با تجمع ملانین بیش از حد ایجاد می‌شود. کک و مک نیز سلول‌های پوستی حاوی ملانین ناشی از ژنتیک هستند. برای روشن شدن پوست، تمرکز روی درمان تولید و تجمع ملانین‌ها در پوست انجام می‌شود.

ملانین چیست و چگونه تولید می‌شود؟

ملانین در ملانوسیت ها ، سلول های رنگدانه ای که در لایه بازال پوست یافت می شود، تولید می شود. پس از سنتز، ملانین به این کراتینوسیت ها منتقل می شود که باعث تیره شدن ناحیه اطراف پوست می شود. هنگامی که تولید ملانین یا انتقال ملانین به طور غیر طبیعی تغییر می کند، این امر باعث ایجاد لکه های پیری، کک و مک، ملاسما، اسکار آکنه و حتی ویتیلیگو می شود.

به همین دلیل است که اکثر محصولات مراقبت از پوست روشن کننده حاوی مواد جلوگیری از تولید ملانین هستند. این مواد می توانند مانند آلفا آربوتین مصنوعی باشند. اما اخیراً، مواد طبیعی مانند اسید کوجیک و عصاره پاپایا به عنوان روشن‌کننده‌های ایمن‌تر و در عین حال مؤثرتر محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

پیشگیری از تیرگی پوست

قبل از هرگونه اقدام برای روشن شدن پوست، در مرحله اول باید از تیرگی آن جلوگیری کنید. پیشگیری مهم‌ترین کلید داشتن یک پوست سالم است زیرا روشن کردن پوست شما یک فرآیند طولانی و فشرده است که در اولین مرحله می‌توان از آن اجتناب کرد.

قدم اول: جادوی ضد آفتاب

بسیاری از مشکلات پوستی مانند لکه‌های ناشی از افزایش سن، ملاسما و PIH با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب تشدید می‌شوند. رادیکال‌های آزاد اشعه ماوراء بنفش تولید ملانین را تحریک می‌کند تا از پوست در برابر این اشعه های مضر محافظت کند. همین باعث بروز لکه‌های پوستی یا تشدید لکه‌های قبلی می‌شود.

بنابراین قدم اول برای جلوگیری از تیره شدن پوست، استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب با پوست و SPF 30 یا بالاتر است. حتی وقتی داخل خانه هستید، پوست شما در معرض اشعه UVA است پس چه داخل یا خارج از منزل هستید، باید ضد آفتاب را روی صورت و بدن، به ویژه گردن، دست‌ها و پاهای خود بمالید. برای محافظت بیشتر در برابر رنگدانه‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش از کلاه و عینک آفتابی زمانی که بیرون هستید استفاده کنید.

ضد آفتاب
ضد آفتاب

قدم دوم: لایه برداری فراموش نشه

لایه برداری منظم و به اندازه، سلول های مرده روی پوست شمار ا از بین می‌برند. این سلول‌های مرده علاوه بر اینکه پوست شما را کدر نشان می‌دهند و باعث کندی روند درمان و بهبود رنگ پوست شما می‌شوند.

استفاده از لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی در روتین مراقبت از پوست به روند روشن شدن پوست شما سرعت می‌بخشند که موجب بر طرف شدن مشکلات تغییر رنگ سطحی پوست می‌شوند.

قدم سوم: محصولات روشن کننده پوست

انتخاب یک محصول روشن کننده مناسب پوست در برنامه مراقبتی روزانه شما یک امر واجب است اما هنگام خرید حتما دقت کنید در ترکیبات محصول یکی از موارد زیر موجود باشد:

اسید آزلائیک: این ماده محبوب پوستی در روشن شدن پوست شما بدون عوارض جانبی بسیار موثر است. آزلائیک اسید 20 درصد، به اندازه 4 درصد هیدروکینون در درمان ملاسما موثر است اما بدون عوارض جانبی منفی است.

آربوتین: این ماده را می‌توان از درختان خرس، زغال اخته، زغال اخته و گلابی به دست آورد. مرکز تحقیقاتی Shiseido در یوکوهاما، ژاپن دریافته است که آربوتین فعالیت تیروزیناز ملانوزومی را مهار کرده که آن را به یک عامل روشن کننده پوست موثر تبدیل می‌کند.

ترنج: یک مطالعه در سال 2019 که در مجله علوم غذایی و تغذیه منتشر شد، به خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ترنج اشاره کرد که به کاهش و جلوگیری از استرس اکسیداتیو به سلول ها کمک می‌کند.

اسید کوجیک: بر اساس پنل تخصصی بررسی مواد آرایشی (CIR)، اسید کوجیک 2 درصد برای استفاده به عنوان یک ماده رنگ‌بردار در لوازم آرایشی بی‌خطر است.

اسید لاکتیک: یک مطالعه بالینی در سال 2014 ، اثربخشی لایه برداری 82 درصدی اسید لاکتیک را در بهبود ملاسما به طور قابل توجهی نشان داد. اسید لاکتیک علاوه بر سوزش هیچ عارضه جانبی ایجاد نکرد و توانست رنگ پوست بهبود یافته را تا سه ماه پس از انجام لایه برداری حفظ کند.

توت: برگ های گیاه توت حاوی پلی فنول‌هایی هستند که خاصیت رنگ‌زدایی دارند. در مطالعه‌ای در سال 2011 توسط موسسه انفورماتیک دارویی دانشگاه ژجیانگ، برگ‌های توت اثر مهاری آنزیم تیروزیناز را نشان دادند که آن را به یک روشن‌کننده طبیعی پوست تبدیل می‌کند.

نیاسینامید: بر اساس یک مطالعه در سال 2002 توسط بخش تحقیق و توسعه Procter & Gamble Far East در ژاپن، نیاسینامید یک کاندید ثابت شده به عنوان یک عامل روشن کننده پوست است، زیرا می‌تواند انتقال ملانوزوم از ملانوسیت‌ها به کراتینوسیت‌ها را مهار کند.

قدم چهارم: به تغذیه خود توجه کنید

رادیکال های آزاد، ملانین بیشتری تولید می‌کنند، اما مصرف خوراکی‌های غنی از آنتی اکسیدان، رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و اثر رنگدانه‌ها را کمرنگ می‌کنند.
آنتی اکسیدان‌ها به طور طبیعی در بدن شما تولید می‌شوند یا می‌توانند از طریق خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان یا مصرف مکمل‌های خوراکی تامین شوند. آنتی اکسیدان های اولیه ای که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید ویتامین E، بتاکاروتن، ویتامین C و سلنیوم هستند.

انواع توت ها مانند آلو کاکادو، زغال اخته، توت فرنگی

مرکباتی مانند پرتقال، کیوی و لیمو

سبزیجات با برگ تیره مانند کلم پیچ و اسفناج

قدم پنجم: لیزر درمانی

لیزر درمانی یک روش‌ گران قیمت روشن‌سازی پوست با برداشتن خارجی‌ترین لایه اپیدرم یا ملانوسیت‌های پوست است.
لیزر درمانی معمولا یک تا دو هفته زمان برای بهبودی نیاز دارد و پوست شما را تا شش ماه نسبت به قرار گرفتن در معرض نور خورشید حساس می‌کند. همچنین، اثرات درمان با لیزر درمانی برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. برای برخی بهبودی کامل، برای عده‌ای دیگر اثر موقتی و حتی برای بعضی‌ها بدون هیچ تغییری است.

خلاصه اگر پوستی روشن، زیبا و شفاف می‌خواهید باید روند پیشگیری و درمان را جدی بگیرید، روال مراقبت از پوست و رژیم غذایی مناسبی را برای دستیابی به پوست سالم‌تر در نظر بگیرید و صبور باشید.

منبع:
yora.com

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها