سه‌شنبه, آوریل 23, 2024

تاریخ انقضا لوازم آرایشی چقدر است؟

انقضا لوازم آرایشی

تاریخ انقضا لوازم آرایشی متفاوت است. با اینکه استفاده از هر ذره لوازم آرایشی و بهداشتی وسوسه برانگیز است، مخصوصا اگر هزینه زیادی برای آن پرداخت کرده باشید، اما این لوازم زیبا و گران قیمت طول عمر کوتاهی دارند و بها مصرف آن‌ها بعد از گذشت تاریخ انقضا، زیبایی و سلامت پوست شماست.

تمام لوازم آرایشی منقضی می‌شوند. مدت زمان انقضا هر کدام از محصولات آرایشی و بهداشتی به نوع آن محصول، زمانی که خود شرکت برای استفاده از آن تعیین کرده که معمولا درعرض 2 سال یا حتی 3 ماه پس از تولید یا شروع به مصرف است، نحوه نگهداری و باز شدن یا پلمپ بودن محصول بستگی دارد.

(PAO) نماد ماندگاری لوازم آرایشی است که روی محصول چاپ می‌شود و نشان می‌دهد که چند ماه بین روز باز کردن و روز انقضا آن زمان دارد.

حرف M نماد این دوره پس از باز شدن (PAO) است و مدت زمان مصرف محصول را نشان می‌دهد. مهم این است که به یاد داشته باشید در چه ماهی مصرف آن را شروع کرده‌اید.

ریمل و سایر لوازم آرایش چشم ماندگاری کوتاه تری دارند به عنوان مثال 6M و کانسیلر معمولا حدود 12M است.
اگر نمادی نداشت، احتمالا روی بسته بندی اصلی که دور انداخته اید چاپ شده باشد.

اگر کمی از تاریخ آن بگذرد و همچنان از محصول استفاده کنید شاید همچنان ظاهر سالمی داشته باشد اما عملکرد کمتری دارد و خب محصولات فاسد عوارض جانبی خود را نیز دارند.

آرایش
آرایش

لوازم آرایش باز نشده چقدر دوام دارند؟

تاریخ انقضا لوازم آرایشی و دستورالعمل استفاده از آن‌ها روی هر محصول نوشته شده که در فهمیدن مدت ماندگاری و شیوه نگهداری آن‌ها نقش شایانی دارند.

اما تشخیص زمان انقضا محصولات پلمپ و استفاده نشده دشوار است با این حال اگر به درستی در جای خشک و خنک نگهداری شوند، معمولا بیشتر لوازم‌های آرایشی 2 تا 3 سال ماندگاری خواهند داشت، اما محصولاتی که حاوی روغن یا کره هستند، مانند کانسیلرهای کرمی یا رژگونه‌های مایع، زودتر فاسد می‌شوند.

همه محصولاتی که دارای مواد نگهدارنده هستند نیز، با گذشت زمان خراب می‌شوند حتی اگر در محصول باز نشده باشد برای همین خیلی مهم است که از هیچ لوازم آرایشی ای که تاریخ تولید آن مربوط به 3 سال گذشته است، یا حتی 3 سال از شروع مصرف محصول گذشته استفاده کنید.

انقضا لوازم آرایشی
انقضا لوازم آرایشی

بعد از استفاده از این محصولات چه اتفاقی می‌افتد؟

محصولات تاریخ مصرف گذشته خشک یا شکننده می‌شود، هرگز نباید از آب دهان برای مرطوب کردن آن‌ها استفاده کنید، زیرا می‌توانند باکتری های زیادی را وارد بدن کنند، مخصوصا در ناحیه چشمی که بشدت حساس‌تر است. همچنین ظاهر این لوازم روی پوست کمرنگ‌تر و کدرتر هستند و به خوبی روی پوست محو نمی‌شوند.

همچنین باعث ایجاد باکتری‌هایی می‌شود که منجر به بروز موارد زیر خواهند شد:
آکنه
بثورات
عفونت‌های چشمی
میخچه‌ها و تاول‌ها
آفت دهانی
خشکی و لکه‌های پوستی


مدت دوام انواع لوازم آرایشی

تولید محصول آرایشیتاریخ انقضا لوازم آرایشی
رژ لب18-24 ماه
برق لب12-18 ماه
زیرسازی و کانسیلر12-18 ماه
ریمل3-6 ماه
خط چشم مایع3-6 ماه
محصولات روغنی12-18 ماه
محصولات پودری12-18 ماه


از کجا بفهمیم لوازم آرایشی منقضی شده؟

اولین قدم بوییدن آن است. اگر تفاوتی در بو حس کردید و خوشایند نبود فورا آن‌را دور بیندازید.
دومین قدم رنگ محصول است پس حتما چک کنید که تغییر رنگ نداده باشد، مثلا کانسیلر پس از اکسید شدن کمی نارنجی می‌شود.
سومین قدم بافت آرایش است دقت کنید آیا بافت محصول به تنهایی یا روی پوست شما تغییری کرده یا نه.

چه زمانی آن را دور بریزیم؟

وقتی تاریخ مصرف لوازم آرایشی تمام شد حتما آن را دور بیندازید.
احتمالا اگر چند روز از تاریخ آن گذشته باشد هنوز محصول کیفیت خوبی دارد و اگر میزان مصرف شما از بعضی چیزها مثل رژگونه کم باشد و هنوز مقدار زیادی از آن‌را داشته باشید دور انداختن آ‌ن‌ها برایتان سخت باشد.
اما برای برای جلوگیری از عفونت و تحریک پوست بهتر است از مصرف‌شان خود داری کنید، مخصوصا اگر مشکلات یا عفونت پوستی خاصی دارید.

منبع:
healthline.com

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

تاریخ انقضا لوازم آرایشی چقدر است؟ انقضا لوازم آرایشی تاریخ انقضا لوازم آرایشی متفاوت است. با اینکه استفاده از هر ذره لوازم آرایشی و بهداشتی وسوسه برانگیز است، مخصوصا اگر هزینه زیادی برای آن پرداخت کرده باشید، اما این لوازم زیبا و گران قیمت طول عمر کوتاهی دارند و بها مصرف...