شنبه, آوریل 20, 2024

ویتامین های زیبایی

پوست بزرگترین عضو بدن شماست که محافظت از اندام‌ها، سلامت کلی بدن و همچنین حفظ زیبایی ظاهری شما را به عهده دارد.
پوست برای بهتر انجام دادن وظایف خود به تعادل مناسبی از ویتامین ها، مواد مغذی و معدنی احتیاج دارد، پس در گام اول باید نیازهای آن را بشناسید.

پوست
پوست

چربی‌های سالم

چربی‌های سالم به پوست شما کمک می‌کنند مرطوب، محکم، انعطاف‌پذیر و درخشنده دیده شود و از خشکی، چین و چروک و پیری پوست جلوگیری می‌کنند.

خوراکی‌هایی مانند آجیل، دانه‌ها، آووکادو و ماهی سرشار از چربی‌های مفید برای پوست هستند. حتما آن‌ها را در رژیم غذایی خود جای دهید.

اسیدهای چرب امگا 3 نیز نوعی چربی غیراشباع چندگانه هستند که بدن شما قادر به ساختن آن نیست. آن‌ها یک ماده شیمیایی را که موجب رشد سرطان پوستی می‌شود دفع می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند.

پروتئین

بدن شما پروتئین را به اسیدهای آمینه تبدیل می‌کند و از آن‌ها برای ساخت سایر پروتئین‌ها مثل کلاژن و کراتین که ساختار پوست را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌کند.

اسیدهای آمینه به رفع علائم پیری، محافظت از سلول‌های پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و رادیکال‌های آزاد و تجزیه بعضی از مواد غذایی یا دفع عوارض سیگار کمک می‌کنند.

ویتامین A

هر دو لایه فوقانی و تحتانی پوست به ویتامینA نیاز دارند.

ویتامینA یک آنتی اکسیدان قوی است که از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند، موجب بهبود عملکرد غدد چربی اطراف فولیکول‌های مو می‌شود، از تجزیه کلاژن در برابر آسیب نور خورشید جلوگیری کرده، به روند بهبودی بریدگی‌‌ها، خراش‌ها و زخم‌ها کمک می‌کند مخصوصا اگر برای کاهش التهاب از استروئید استفاده می‌کنید.

بدون ویتامینA کافی، پوست شما دچار خشکی و خارش خواهد شد.

ویتامین سی

ویتامین‌سی را یک کلاژن ساز در نظر بگیرید. یک آنتی اکسیدان قوی است که از شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

کمبود ویتامین‌سی باعث کبودی و خونریزی لثه‌ها و زخم‌هایی که دیرتر التیام می‌یابند، می‌شود.

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که به آنتی اکسیدان‌ها کمک می‌کند تا از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند. کمبود سلنیوم احتمال بروز سرطان پوست را بیشتر می‌کند.

کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل خواهد کرد که به محافظت از سلول‌ها در برابر بیشتر آسیب‌ها کمک می‌کند.

فلز روی

روی به بهبود پوست شما پس از آسیب، رشد و تقسیم سلول‌ها و حفظ دیواره‌های سلولی برای رشد کمک می‌کند.

روی با بهبود عملکرد سایر فلزات بدن مانند آهن و مس، از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کرده و مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند.

کمبود روی موجب اگزما، خشکی و خارش می‌شود.

ویتامین E

یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب است که می‌تواند از پوست در برابر انرژی نور ماوراء بنفش و عوارض آن مانند چین و چروک، افتادگی و سرطان پوست محافظت کند، همچنین همراه با ویتامین C برای تقویت دیواره‌های سلولی استفاده می‌شود.

ویتامین های زیبایی
ویتامین های زیبایی

غذاها و مکمل ها

میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین‌های دوست‌دار پوست و سایر آنتی اکسیدان‌ها هستند همچنین برخی از غذاها حاوی چندین نوع مواد مغذی مفید برای پوست شما هستند مانند:

  • ماهی‌های چرب (سالمون، ساردین، تن): پروتئین، امگا 3، سلنیوم
  • سبزیجات با برگ‌های تیره (کلم پیچ، اسفناج، کلم): ویتامین‌های A، C و E، امگا 3، پروتئین و سلنیوم در اسفناج
  • تخم مرغ: پروتئین، ویتامین A و E، سلنیوم، روی
  • دانه کتان: امگا 3، سلنیوم
  • حبوبات (عدس، نخود): پروتئین، روی
  • آووکادو: چربی‌های سالم، ویتامین C و E
  • روغن زیتون: چربی‌های سالم، ویتامین E

اگر احساس می‌کنید که به اندازه کافی این مواد مغذی کلیدی را از مواد غذایی خود دریافت نمی‌کنید، با پزشک متخصص خود برای مصرف مکمل‌های دارویی و تداخل آن‌ها با سایر داروهای مصرفی‌تان مشورت کنید.
به عنوان مثال، روغن ماهی منبع امگا 3 است، اما اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ممکن است استفاده از آن برای شما مناسب نباشد، مکمل‌های روی نیز برخی از آنتی بیوتیک‌ها را کم اثر می‌کنند.

در آخر برای داشتن پوست و مو سالم باید آن‌ها را به خوبی با انواع مواد مغذی مورد نیازشان تغزیه کنید.

منبع:
webmd.com

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

ویتامین های زیبایی پوست بزرگترین عضو بدن شماست که محافظت از اندام‌ها، سلامت کلی بدن و همچنین حفظ زیبایی ظاهری شما را به عهده دارد.پوست برای بهتر انجام دادن وظایف خود به تعادل مناسبی از ویتامین ها، مواد مغذی و معدنی احتیاج دارد، پس در گام اول...