چهارشنبه, می 15, 2024

7 راز لطافت پوست صورت

چه چیزهایی سلامت پوست را به خطر می‌اندازد؟

سلامت و لطافت پوست شما تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله آلودگی، استرس، آسیب‌های ناشی از نور خورشید، همچنین شرایط ژنتیکی مانند اگزما، ایکتیوز، کراتوز پیلاریس و پسوریازیس و حتی شرایط محیطی مثل آب و هوای خشک با رطوبت کم قرار دارد که به مرور زمان پوست شما را مستعد زبری، چین و چروک، لکه‌های ناشی از افزایش سن و اشعه‌های مضر خورشیدی و افتادگی می‌کند.

تجمع سلول‌های مرده و کراتینه‌شده پوست و تحریک‌های مکرر نیز بر بافت و ظاهر پوست شما تأثیر می‌گذارد، همچنین کمبود رطوبت و هیدراتاسیون نیز موجب خشن و خشک به نظر رسیدن پوست می‌شود.
در خانم‌های مسن‌تر، تغییرات شیمیایی و هورمونی بدن که به دلیل یائسگی و کاهش 45 درصدی پروتئین کلاژن اتفاق می‌افتد موجب کاهش استحکام پوست می‌شود.

چگونه بافت پوست را بهبود ببخشیم

در ادامه مطلب فهرستی از نکات توصیه شده توسط متخصصین پوست دنیا برای سلامت و لطافت پوست را گردآوری کرده ایم.

مراقبت پوست
مراقبت پوست

1. رژیم غذایی خود را برای داشتن پوستی بهتر تغییر دهید.

مصرف غذاهای فرآوری شده، الکل و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده باعث از بین رفتن باکتری‌های خوب و عدم تعادل در روده شما خواهد شد. همچنین میکروبیوم، منجر به التهاب می‌شود که می‌تواند در ظاهر پوست شما نیز خودش را نشان دهد.

در عوض، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری را به شکل میوه‌ها و سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا پوست خود را در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد تقویت کنید.

ماهی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای داشتن پوستی صاف و درخشان ضروری است. دکتر هایدی پراتر، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در آستین، می‌افزاید: ویتامین‌های A و C و روی همگی نقش مهمی در ترمیم و سلامت پوست دارند. اکثر میوه‌ها و سبزیجات حاوی دو مورد اول هستند، در حالی که روی را می‌توان در لبنیات و حبوبات، گوشت و از همه بهتر در شکلات تلخ یافت.

2. مطمئن شوید که خواب کافی دارید.

استرس می‌تواند پوست شما را خراب کند، به خصوص زمانی که به بدن خود اجازه استراحت و ریکاوری از کارهای روزانه را نمی‌دهید. دکتر پراتر می‌گوید: بدن شما خود را ترمیم می‌کند و اثرات استرس روزانه را هنگام خواب بهبود می‌دهد، بنابراین نخوابیدن با کیفیت کافی می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود.

دکتر Guanche می‌افزاید: کسانی که دچار خستگی هستند اغلب با پوست فرورفته، خشک یا گودی زیر چشم ظاهر می‌شوند. از سوی دیگر، کسانی که استراحت کافی دارند اغلب زیر چشم‌ها و ناحیه اشک‌هایشان صدف کمتری دیده می‌شود و پوستی حجیم و شاداب‌تر دارند. پس هر شب هفت تا هشت ساعت خواب با کیفیت داشته باشید تا پوست و بدن شما جوان بماند.

3. ورزش منظم را فراموش نکنید.

دکتر Guanche می‌گوید: ورزش در گردش و جریان بهتر خون در سطح پوست نقش مهمی دارد و موجب پمپاژ شدن حجم عظیمی از خون می‌شود، که خاصیت درمانی بسیاری دارد.

همچنین به کاهش التهاب، تنظیم هورمون‌های مهم پوست و جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. به علاوه، تعریق نیز یک راه عالی برای پاکسازی منافذ پوست از آلودگی هاست.

4. پاکسازی و لایه برداری را جدی بگیرید.

پاکسازی و لایه برداری ملایم می‌تواند با از بین بردن سلول‌های مرده پوست ظاهری صاف‌تر و درخشان‌تر به پوست بدهد. پاک سازی بهترین راه برای رفع آلودگی‌های سطحی و بسته شدن منافذ باز پوست، همچنین کمک به بازسازی سلول‌ها و رفع لک‌های پوستی بدون خشکی است.

از اسکراب‌های ساینده ملایم با مواد مرطوب کننده و غنی از آنتی اکسیدان برای نرم و صاف شدن و لایه‌برداری پوست در برنامه مراقبتی خود استفاده کنید.

5. مرطوب کننده‌های مناسب پوست یک معجزه‌گر هستند.

مهم نیست که پوست شما خشک باشد یا چرب، مرطوب کردن پوست برای متعادل کردن تولید سبوم پوست، جلوگیری از پوسته پوسته شدن و خشکی و جبران رطوبت از دست رفته مهم است.

دکتر سوهو توضیح می‌دهد: لوسیون‌ها و کرم‌ها محصولات روغنی هستند که می‌توانند برخی از سلول‌های مرده پوست را حجیم کنند و با افزودن لایه‌ای چرب به آن‌ها، بافتی صاف و شفاف‌تر ایجاد کنند.

انتخاب یک مرطوب‌کننده اشتباه می‌تواند پوست شما را آسیب‌پذیرتر کند پس در هنگام خرید لوسیون و مرطوب‌کننده به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه داشته باشید تا از بروز هرگونه حساسیت جلوگیری کنید.

لطافت پوست
لطافت پوست

6. پوست خود را از درون آبرسانی کنید.

دکتر Guanche می‌گوید: «هرچه آب بیشتری بنوشید، سلول‌های شما هیدراته و حجیم‌تر می‌شوند و فرآیندهای متابولیک در داخل سلول‌ها بهتر عمل می‌کنند.» نوشیدن حداقل هشت تا ده لیوان آب و خوردن حداقل پنج وعده میوه یا سبزیجات در روز چیزی است که دکتر Guanche به شدت برای لطافت پوست توصیه می‌کند.
برای دریافت تمام آن ریزمغذی‌ها و آنتی اکسیدان‌های واجب برای حفظ سلامت پوست یادتان باشد که رنگین کمان بخورید سیب، پرتقال، موز، کیوی، زغال اخته و انگور!

7. از آفتاب دوری کنید.

بیشتر آسیب‌های پوستی در بیماران مسن ناشی از قرار گرفتن و محافظت نکردن از پوست در معرض اشعه‌های مضر خورشیدی در طول عمر است. دکتر Hal Weitzbuch، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در لس آنجلس، می گوید: “آسیب مزمن خورشید در طول زندگی ما یک اثر مخرب بر کلاژن و الاستین است که بافت‌های پوست ما را تشکیل می‌دهند.”

تا 80 درصد اشعه ماوراء بنفش می‌تواند از پوشش ابرها عبور کند بنابراین قدرت نفوذ حتی از شیشه ماشین را دارد. در زمستان، اشعه‌های خورشید می‌توانند روی برف منعکس شده و بازتاب آن به پوست شما آسیب برساند. پس استفاده از ضد آفتاب‌های مناسب پوستتان را حتی در روزهای ابری هم فراموش نکنید.

برای استفاده روزانه، SPF 30 را انتخاب کنید تا از پوست خود در برابر اشعه‌های UVA و UVB دفاع کافی داشته باشید. اگر مدت زمان طولانی تری را در خارج از منزل سپری می‌کنید، SPF 50 یا بالاتر انتخاب بهتری است.

در آخر فراموش نکنید که مراقبت از پوست به صبوری، درمان و مراقبت مداوم احتیاج دارد و عوامل بسیاری در تغییر شکل ظاهری آن نقش دارند اما با شناخت پوست خود، می‌توانید راه های زیبایی و لطافت پوست خود را بهتر بشناسید.
با این آگاهی که هیچ کس بی نقض نیست خود را با تمام زیبایی‌ها و نقص‌هایتان دوست بدارید.

منبع: dermstore

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

7 راز لطافت پوست صورت چه چیزهایی سلامت پوست را به خطر می‌اندازد؟ سلامت و لطافت پوست شما تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله آلودگی، استرس، آسیب‌های ناشی از نور خورشید، همچنین شرایط ژنتیکی مانند اگزما، ایکتیوز، کراتوز پیلاریس و پسوریازیس و حتی شرایط محیطی مثل آب و هوای خشک...