دوشنبه, می 27, 2024

راهکاری تضمینی برای پیشگیری از چین و چروک صورت

چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک می‌شود؟

پوست با افزایش سن رطوبت و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، این امر به علت کند شدن تولید کلاژن در پوست اتفاق می‌افتد. فرایند پیری پوست و ایجاد چین و چروک در آن می‌تواند توسط عوامل مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی و برخی عادات اشتباه در سبک زندگی تشدید شود.

برای جلوگیری از چین و چروک چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

ژنتیک در پیری پوست تاثیر بسزایی دارد اما با مراقبت و رسیدگی مناسب می‌توان آن‌را کنترل کرد. با بالا رفتن سن، پوست شما به طور طبیعی ضعیف‌تر، کم آب‌تر و خشک‌تر می‌شود همچنین خاصیت کششی کمتری پیدا می‌کند که باعث ایجاد خطوط در سطح پوست می‌شود.

در ادامه 9 عامل که می‌تواند به حفظ سلامت و جوانی پوست شما کمک کند را معرفی می‌کنیم:

چین و چروک صورت
چین و چروک صورت

1. از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

بر اساس یک تحقیق در سال 2013 استفاده منظم از کرم ضد آفتاب از بروز علائم پیری جلوگیری می‌کند. این یک واقعیت است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید به پوست شما آسیب‌های جدی می‌رساند و منجر به پیری زودرس پوست و چین و چروک می‌شود.

برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش (UV) خورشید، ضروری است که هر روز از ضد آفتاب با  SPF بین 30 تا 50 استفاده کنید. حتی در هوا ابری، زیرا اشعه ماوراء بنفش همچنان قدرت نفوذ دارد، پس فقط به این دلیل که آفتاب نیست از کرم ضد آفتاب غافل نشوید.

برای محافظت بیشتر، از کلاه لبه پهن، لباس‌های رنگ روشن که نور خورشید را منعکس می‌کنند و عینک آفتابی با محافظ UV استفاده کنید.

2. از رتینوئید استفاده کنید.

رتینوئیدها که گاهی اوقات به آن رتینول می‌گویند، توانایی افزایش تولید کلاژن را دارند، که به حجیم شدن پوست کمک شایانی می‌کنند و به علت غنی بودن از ویتامین‌ها جزو موارد ضد پیری حساب می‌شوند.

رتینوئیدها با کمک به تولید رگ‌های خونی جدید به بازسازی پوست و بهبود ظاهر و بافت کلی پوست کمک می‌کنند.

پنج نوع اصلی رتینوئید وجود دارد که هر کدام درجات قدرت متفاوتی دارند. برخی از آنها در کرم‌ها و ژل‌هایی هستند که می‌توانید بدون نسخه خریداری کنید.

متخصصان پوست توصیه می کنند مصرف این محصول را از مقدار کم شروع کنید و برای جلوگیری از لایه‌برداری پوست آن‌را یک روز در میان استفاده کنید.

3. مرطوب کننده

مرطوب کننده ها به تغذیه و آبرسانی پوست کمک می‌کنند. این امر به ویژه با افزایش سن و خشک شدن پوست شما بسیار مهم است.

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از مرطوب کننده حاوی هیالورونیک اسید و ویتامین C در جلوگیری از ایجاد یا عمیق‌تر شدن چین و چروک موثر است.

4. هیدراته بمانید

بدن شما تقریباً برای هر عملکردی که انجام می‌دهد مانند دفع سموم از بدن، کمک به هضم و تنظیم دمای بدن، سلامت پوست و هیدراته شدن و جلوگیری از کبود رطوبت به آب احتیاج دارد پس نوشیدن آب برای سلامتی ضروری است.

بر اساس یک مطالعه منبع معتبر در سال 2015 که بر روی گروهی از زنان سالم انجام شد، مشخص شد که دریافت آب بیشتر می‌تواند روی فیزیولوژی پوست تأثیر مثبت بگذارد.

نوشیدن روزانه هشت لیوان آب به شدت توصیه می‌شود.

5. غذای غنی از ویتامین بخورید

یک تحقیق علمی در هلند سال 2019 که روی بیش از 2700 شرکت کننده انجام شد، نشان داد که عادات غذایی با چین و چروک صورت، به ویژه در زنان، ارتباط مستقیمی دارد.

بر اساس این مطالعه، زنانی که رژیم غذایی آنها حاوی مقدار زیادی گوشت قرمز و تنقلات ناسالم بود، نسبت به زنانی که میوه‌های بیشتری در رژیم غذایی خود گنجانده بودند، چین و چروک صورت بیشتری داشتند.

غذاهایی که دارای خواص ضد التهابی یا آنتی اکسیدانی بالایی هستند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشند و از آسیب پوست و پیری زودرس محافظت می‌کنند که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

چای سبز

روغن زیتون

ماهی سالمون

آووکادو

انار

دانه کتان

سبزیجات، به خصوص هویج، کدو تنبل، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی

6. به پشت بخوابید

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد افرادی که به پهلو یا شکم می‌خوابند فشار بیشتری به پوست خود وارد می‌کنند و سرعت چین و چروک را سرعت می‌بخشند. بنابراین بهترین وضعیت، خوابیدن به پشت است.

روبالشی‌های ابریشمی نیز نسبت به پنبه با پوست شما مهربان‌تر هستند زیرا اصطکاک و سایش کمتری ایجاد می‌کنند.

7. سیگار نکشید

نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض عروق خونی می‌شود، در نتیجه، پوست شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند و این جریان خون را به پوست شما کاهش می‌دهد. همچنین دود تنباکو به کلاژن و الاستین آسیب می‌رساند که باعث کاهش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست و دریافت مواد مغذی مانند ویتامین A می‌شود.

طبق گفته کلینیک مایو، گرمای مرتبط با سیگار و جمع کردن مکرر لب‌ها منجر به چین و چروک زودرس خواهد شد.

مطالعه‌ای که در سال 2013 روی 79 جفت از دوقلوهای همسان انجام شد نشان داد که دوقلوهایی که سیگار می‌کشیدند نسبت به همتایان خود که سیگار نمی‌کشیدند چین و چروک‌های بیشتری داشتند.

8. صورت خود را شل کنید

حرکات مکرر صورت مانند اخم کردن یا جمع کردن لب‌ها می‌تواند سرعت شکل‌گیری چین و چروک را افزایش دهد.

استرس هم تاثیر به سزایی در خطوط صورت دارد پس اگر دائما در حال اخم کردن هستید یا اضطراب دارید، برخی از تکنیک‌های مفید مدیریت استرس عبارتند از:

ورزش منظم

تمرینات تنفس عمیق

یوگا

مراقبه

ذهن آگاهی

9. ماساژ را فراموش نکنید

ماساژ روزانه صورت به مدت 3 تا 5 دقیقه با انگشتان دست، می‌تواند به افزایش پروتئین‌هایی که پوست را صاف نگه می‌دارند کمک کند. همچنین استرس را که یکی از دلایل رایج چین و چروک است، کاهش می‌دهد.

بسیاری از سالن‌های زیبایی و ماساژ، خدمات و درمان‌های ماساژ صورت را ارائه می‌دهند. در خانه می‌توانید با فشار محکم انگشتان به دو طرف صورت همراه حرکت و کشش‌های آرام دایره ای، صورت خود را ماساژ دهید.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد شرکت کنندگانی که ماساژ را همراه کرم روی صورت و گردن خود به مدت 8 هفته انجام دادند، نتیجه بهتری دریافت کردند و اثرات کرم‌های ضد چروک را با ماساژ صورت افزایش دادند، همچنین بهبود بسیاری در چین و چروک، افتادگی پوست و بافت صورت آن‌ها دیده شد.

منبع: healthline

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

راهکاری تضمینی برای پیشگیری از چین و چروک صورت چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک می‌شود؟ پوست با افزایش سن رطوبت و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، این امر به علت کند شدن تولید کلاژن در پوست اتفاق می‌افتد. فرایند پیری پوست و ایجاد چین و چروک در آن می‌تواند توسط...