شنبه, آوریل 27, 2024

7 معجزه خانگی برای درمان خشکی پوست

پوست شما اولین سیستم دفاعی در برابر باکتری‌ها و ویروس‌هاست پس حفظ سلامت پوست بسیار مهم است که به زیبایی ظاهری و اعتماد به نفس شما کمک شایانی می‌کند.

خشکی پوست یک بیماری شایع با دلایل متعدد است که در اثر از دست رفتن بیش از حد آب و روغن طبیعی پ‍‍‍وست بروز می‌دهد.
در بیشتر موارد خشکی پوست ناشی از محیط زندگیست که رطوبت پوست را از بین می‌برد اما عواملی مانند سیستم‌های حرارتی مثل بخاری یا شومینه و گرمای هوا، همچنین محیط‌های خشک و سرد یا مناطق کم رطوبت،شستشو و حمام کردن بیش از حد و طولانی مخصوصا با آب گرم، صابون و شوینده‌های خشن و نامناسب، افزایش سن، مصرف بعضی از داروها مانند داروهای درمانی سرطان یا دیالیز، برخی بیماری‌های پوستی مثل اگزما یا پسوریازیس چربی طبیعی و مورد نیاز پوست شما را از بین می‌برد و موجب کم آبی و خشکی پوست می‌شود.

چگونه از خشکی پوست جلوگیری کنیم؟

پوست بسیار خشک به شدت تحریک پذیر است و می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد.

پس یک مرطوب کننده مناسب با جنس پوست شما و آبرسان اولین قدم برای کمک به لطافت پوست است.

همچنین هنگامی که در معرض دمای بسیار بالا یا نور خورشید قرار می‌گیرید استفاده از یک ضدآفتاب مرطوب کننده پیشنهاد صد در صدی ما به شما در کنار پوشیدن لباس‌های نخی و گشاد است.

در واقع جلوگیری و رطوبت رسانی اولین راه جلوگیری از خشکی پوست است.

درمان خشکی پوست
درمان خشکی پوست

معجزه اول: روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب اشباع شده ایست که خواص نرم کنندگی بالایی دارند و پوست را هیدراته نگه می‌دارند.

بهترین ویژگی روغن نارگیل این است که می‌توانید به تنهایی، روزانه از آن حتی در حساس ترین نقاط مانند اطراف لب استفاده کنید. این روغن فضاهای بین سلولی پوست را پر می‌کند و موجب صافی و لطافت پوست می‌شود.

معجزه دوم: حمام بلغور جو دو سر

قرن‌هاست که جو دو سر بهترین درمان برای پوست‌های تحریک شده شناخته می‌شود. بلغور جو دو سر کلوئیدی دارای آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی‌ست که تحریک و خارش پوست را تسکین می‌دهد.

باید بلغور جو دوسر را در یک آسیاب پودر کرده و در آب گرم حل کنید، خمیر را یه آرامی روی پوست خود ماساژ دهید و بعد ار گذشت زمان کوتاهی آب کشی کنید. حتما پس استحمام پوست خود را مرطوب کنید تا خواص جو دو سر و رطوبت را در لایه‌های پوست خود قفل کنید.

معجزه سوم: آنتی اکسیدان‌ها و امگا 3

پوست خشک نشان دهنده سلول‌های پوستی آسیب دیده است برای ترمیم آن‌ها باید از یک رژیم غذایی سالم که دارای مواد مغذی غنی و مورد نیاز پوست است غافل نشوید.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می‌توانند آسیب ناشی از سموم را به حداقل برسانند و به بدن شما در ساخت سلول‌های سالم کمک کنند مانند:
بلوبری
گوجه فرنگی
هویج
لوبیا
نخود فرنگی
عدس
غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی سالمون

معجزه چهارم: دستکش

بله درست متوجه شدید “دستکش”.

دست‌ها تمایل دارند مستقیم‌ترین تماس را با محرک‌های محیطی تجربه کنند پس به پوشیدن دستکش عادت کنید.

برای جلوگیری از خشکی پوست، داخل و خارج از منزل هنگام شستشو ظرف‌ها با انواع شوینده‌ها و انجام کارای خانه که در معرض گرد و غبار هستید، در هوای سرد یا گرم که پوست به شدت تحریک می‌شود حتما از یک دستکش مناسب استفاده کنید.

معجزه پنجم: دمای دوش خود را فراموش نکنید

آکادمی پوست آمریکا خاطرنشان می‌کند گاها درمان خشکی پوست با تنظیم مناسب دما حمام به راحتی قابل درمان است.

بیشتر مردم به حمام کردن با دما بسیار بالا تمایل دارند اما آب خیلی گرم پوست را جوشانده و آسیب دیده می‌کند. همچنین بعضی از صابون و شوینده‌ها که ادعا مرطوب کنندگی و ترمیم پوست را دارند نیز موجب بروز واکنش‌های آلرژیک و نازکی پوست می‌شوند.

پس دوش گرفتن با یک دما ولرم و مناسب با شوینده‌های بدون عطر و ملایم مناسب‌ترین حمام برای پوست است.

معجزه ششم: مرطوب کننده‌ها

اولین و تاثیر گذار ترین مورد در بهبودی خشکی پوست مرطوب کننده‌ها هستند. به گفته دانشکده پزشکی هاروارد یک مرطوب کننده 60 درصد خشکی پوست را ترمیم می‌کند.
پس حتما یک مرطوب کننده مناسب با پوست و دارای ویتامین و خاصیت آبرسانی را در خانه داشته باشید.

معجزه هفتم: دوری از مواد حساسیت‌زا

بروز ناگهانی خشکی پوست ممکن است به آنچه می‌خورید، می‌پوشید یا در معرض آن قرار می‌گیرید مرتبط باشد.

نشستن در کنار شومینه، خوردن خوراکی‌هایی که به آنها حساسیت دارید، گذراندن وقت در آب کلردار یا شیمیایی، یا حتی پوشیدن لباس‌های پشمی می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و باعث خشکی آن شود.

اگر درمان‌های خانگی کمکی نکرد، حتما برای درمان خشکی پوست خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع:
healthline
mayoclinic

نقد و بررسی

چقدر این مطلب مفید بود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفاً نام خود را وارد کنید

جدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

7 معجزه خانگی برای درمان خشکی پوست پوست شما اولین سیستم دفاعی در برابر باکتری‌ها و ویروس‌هاست پس حفظ سلامت پوست بسیار مهم است که به زیبایی ظاهری و اعتماد به نفس شما کمک شایانی می‌کند. خشکی پوست یک بیماری شایع با دلایل متعدد است که در اثر از دست رفتن بیش...